yaf

yaf

yaf

10 تفاوت تیرچه صنعتی و تیرچه سنتی

این قطعه فواصل کوتاهی را پوشش می‌دهد و مسئول تحمل بارهای زنده و مرده سقف است. تیرچه ها از فولاد و بتن تشکیل شده اند و به دو روش صنعتی و سنتی یا دستی ساخته می‌شوند. در این مقاله به 10 تفاوت تیرچه صنعتی و تیرچه سنتی اشاره می‌کنیم.

ممکن است در فکر راه اندازی خط تولید تیرچه صنعتی باشید. در این صورت لازم است تا دستگاه تیرچه صنعتی را خریداری کنید.

10 تفاوت تیرچه صنعتی و تیرچه سنتی چیست؟
تیرچه های صنعتی و سنتی (دستی) می‌توانند از سقف و کف در مقابل نیروهای مختلف پشتیبانی کنند. این سازه ها با هم تفاوت‌هایی دارند. در این قسمت به 10 تفاوت تیرچه صنعتی و تیرچه سنتی اشاره می‌کنیم.

1- نوع اتصال مورد استفاده در ساخت تیرچه
برای اتصال تیرچه صنعتی از جوش نقطه ای استفاده می‌شود؛ در حالی که تیرچه های سنتی به وسیله جوش قوس الکتریکی متصل می‌شوند. به همین علت است که تیرچه های صنعتی کمتر می‌شکنند. وجود کربن در آرماتور تیرچه های سنتی باعث شکنندگی آنها شده است.

2- هزینه های اجرای ساختمان
مقدار بتنی که در ساخت تیرچه صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد کمتر از تیرچه سنتی است. این امر باعث کاهش هزینه ها می‌شود. مکانیزه بودن فرایند تولید تیرچه صنعتی موجب کاهش نیروی انسانی شده است. در چنین شرایطی هزینه های دستمزد هم کاهش پیدا می‌کنند.

3- میزان خطا در ساخت و تولید تیرچه
یکی از 10 تفاوت تیرچه صنعتی و تیرچه سنتی به میزان خطا در ساخت تیرچه ها مربوط می‌شود. تیرچه های سنتی (دستی) با دخالت انسان تولید می‌شوند؛ در حالی که فرایند تولید تیرچه های صنعتی کاملا اتوماتیک است. عدم دخالت انسان باعث افزایش دقت در کار می‌شود. در نتیجه فرایند ساخت تیرچه صنعتی در مقایسه با تیرچه سنتی با خطای کمتری همراه است.

میزان خطا در ساخت و تولید تیرچه | 10 تفاوت تیرچه صنعتی و تیرچه سنتی

4- پیچش تیرچه
میزان دقت در ساخت تیرچه های سنتی کمتر از تیرچه های صنعتی است. به همین دلیل در بیشتر مواقع نامتقارن هستند. عدم تقارن تیرچه باعث پیچش آن می‌شود. در مورد تیرچه های صنعتی، روند تولید به صورت اتوماتیک است و با دقت بالایی صورت می‌گیرد.

در این روش نیروی انسانی دخیل نیست و از دستگاه برای ساخت تیرچه استفاده می‌شود. به همین علت میزان خطا کاهش می‌یابد. تقارن موجود در تیرچه باعث تعادل و همراستایی نیروهای داخلی می‌شود. در نتیجه پیچشی اتفاق نمی‌افتد.

 

5- سرعت تولید
سرعت تولید تیرچه صنعتی بیشتر از تیرچه های دستی است. چرا که تمام مراحل کار به صورت اتوماتیک انجام می‌شوند. نوع دستگاه تاثیر مستقیمی بر سرعت تولید دارد. با این حال، دیگر از روش‌های دستی استفاده نمی‌شود.

6- قدرت تحمل بار
هنگامی که زیگزاگ‌ های موجود در تیرچه سنتی تقارن خود را از دست بدهند، عضو قطری برشی آن جدا می‌شود. در این حالت اتصال بین میلگرد بالایی و بال فوقانی هم از بین می‌رود. بر اثر این اتفاق، تیرچه قدرت باربری و تحمل بار را از دست می‌دهد.

این در حالی است که با وجود عدم تقارن در تیرچه های صنعتی، اتصال با بال فوقانی حفظ می‌شود. در نتیجه قدرت باربری و تحول بار تیرچه از بین نمی‌رود.

7- پیوستگی
هفتمین مورد از 10 تفاوت تیرچه صنعتی و تیرچه سنتی به پیوستگی موجود در تیرچه ها بازمی گردد. در هنگام تولید تیرچه سنتی برای اینکه بتوانند طول تیرچه را افزایش دهند، باید باقیمانده زیگزاگ‌ها را به یکدیگر متصل کنند. این کار را از طریق جوش سر به سر انجام می‌دهند. نتیجه این فرایند عدم پیوستگی در طول تیرچه است. اما در تیرچه های صنعتی برای حفظ پیوستگی در طول و اندازه تیرچه از میلگرد کلاف عرضی استفاده می‌شود. به این ترتیب مقدار میلگرد مصرفی هم کاهش پیدا می‌کند.

پیوستگی موجود در تیرچه | 10 تفاوت تیرچه صنعتی و تیرچه سنتی

8- فرایند کنترل کیفیت
تیرچه صنعتی و تیرچه سنتی چه تفاوتی با هم دارند؟ یکی از پاسخ‌هایی که می‌توان به این سوال داد، تفاوت در کنترل کیفیت است. معمولا یک نفر در کارگاه های تولید تیرچه صنعتی وظیفه کنترل کیفیت را برعهده دارد.

حضور این فرد در کارگاه الزامی است. او مواد اولیه، تولید تیرچه، محصول نهایی و نمونه برداری را به صورت روزانه کنترل می‌کند. اما در هنگام ساخت تیرچه سنتی الزامی برای وجود این فرد وجود ندارد.

9- قیمت
یکی از 10 تفاوت تیرچه صنعتی و تیرچه سنتی به قیمت آنها مربوط می‌شود. قطر میلگرد تیرچه صنعتی کمتر از نوع سنتی است و از طرفی در تولید آن از میلگرد کلاف استفاده می‌شود. به این ترتیب، هزینه های اتلاف میلگرد و در نتیجه قیمت تیرچه کاهش می‌یابد.

 

10- حمل و نقل
تیرچه های صنعتی وزن کمی دارند. به همین علت حمل و نقل آنها به سادگی امکان‌پذیر است.
https://silverbookco.com/


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


تاریخ : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۹:۴۸ | نویسنده : pri | نظرات (0)نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By 123blog.ir:.