yaf

yaf

yaf

5 دلیل مهم برای استفاده کمتر از بطری پلاستیکی را بشناسید

آیا باید برای همیشه استفاده از ظروف پلاستیکی را کنار گذاشت ؟ طبیعتاً همچنین موضوعی قابل انجام نیست. اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید، متوجه حضور محصولات پلاستیکی مختلف در زندگی افراد خواهید شد. در واقع از پلاستیک می‌توان محصولات متفاوتی در شکل‌های مختلفی ساخت. در نتیجه وجود این محصولات انکارناپذیر می‌باشد. اما در برخی موارد می‌توان در استفاده از محصولات پلاستیکی اجتناب کرد. برای مثال بسیاری از افراد تصورشان از بطری‌های پلاستیکی ، یک محصول شیک ، تمیز است. برخلاف این تصور ، تحقیقات انجام‌شده، نتایج متفاوتی را نشان می‌دهد. با ما همراه باشید تا 5 دلیل مهم برای استفاده کمتر از بطری پلاستیکی را بشناسید.

5 دلیل مهم برای استفاده کمتر از بطری پلاستیکی
یکی از محصولات پلاستیکی پراستفاده، بطری پلاستیکی است. بسیاری از افراد همیشه یک بطری پلاستیکی آب همراه خود دارند. اما پلاستیک یک تهدید بزرگ برای سلامتی انسان‌ها و همچنین محیط زیست محسوب می‌شود. در ادامه 5 دلیل مهم برای استفاده کمتر از بطری‌ پلاستیکی را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. بوجود آمدن عدم تعادل هورمونی به دلیل مواد شیمیایی پلاستیک
ماده بیسفنول A یا همان BPA یک ماده شیمیایی موجود در پلاستیک است. این ماده به دلایل ترکیباتش، هورمون جنسی استروژن را تولید خواهد کرد. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های بزرگ تصمیم به حذف BPA از بطری پلاستیکی را گرفتند. اما متاسفانه آزمایشات پس از حذف این ماده ، وجود مواد شیمیایی استروژنی در بطری پلاستیکی را همچنان نشان می‌دهد.

چندین ماده شیمیایی مضر دیگر در پلاستیک موجود است. این مواد همچون مختل‌کننده هورمون عمل می‌کنند. در واقع این مواد شیمیایی سبب مسدود شدن هورمون‌ها یا تقلید آنها خواهد شد. متاسفانه این موضوع به مرور موجب عدم تعادل هورمونی در افراد خواهد شد.

طبق تحقیقات دانشمندان این عدم تعادل هورمونی سبب بروز مشکلات زیادی همچون اختلالات باروری ، اختلالات در سیستم غدد درون ریز و ... می‌شود. لازم به ذکر است قرار گرفتن بطری پلاستیکی در معرض گرما یا اشعه ماوراء بنفش خطرناک و سرطان‌زا است. توصیه می‌شود تا حد امکان از بطری پلاستیکی استفاده نکنید. بطری‌های مسی ، فولادی و شیشه‌ای گزینه مناسبی برای بطری پلاستیکی محسوب می‌شود.
2. بطری های PET عامل اصلی سرطان
چند سال پیش اعتقاد بسیاری از کارشناسان بر سالم بودن بطری‌های PET بوده است. اما امروزه تحقیقات نشان می‌دهد پلاستیک استفاده شده در این بطری‌ها نیز سرطان‌زا است. دلیل آن هم وجود مواد سرطان‌زایی مانند بنزن و آرسنیک در آن می‌باشد.

توجه داشته باشید زمانی که آب برای مدت طولانی در بطری‌های PET می‌ماند، مواد شیمیایی به راحتی به درون آب نفوذ خواهند کرد. قرار گرفتن بطری پلاستیکی در معرض نور خورشید، به نفوذ این مواد شیمیایی سرعت می‌بخشد.

اما متاسفانه همچنان به دلیل سهولت و زیبایی بطری پلاستیکی PET، این محصولات طرفداران زیادی دارد. دفعه بعدی قبل از خرید بطری پلاستکی به ضررها و آسیب‌های آن فکر کنید شاید از خریدتان پشیمان شدید.

3. بطری‌های آب بسته‌بندی‌شده
بسیاری از شماها وقتی خارج از منزل هستید ، اولین گزینه‌ای که برای رفع تشنگی انتخاب می‌کنید، بطری‌های آب بسته‌بندی شده است. اما آیا از صحت و سلامت این بطری‌ها اطمینان دارید ؟ باید بگوییم که در حال حاضر هیچ مرجع معتبری برای تنظیم فاکتور کیفیت این بطری‌های آب وجود ندارد. جالب است بدانید طبق تحقیقات بعمل آمده از هر 4 بطری آب یکی از آنها آب لوله‌کشی می‌باشد. در نتیجه شما ممکن است میکروب‌ها را به طور ناخواسته وارد بدن خود نمایید. شاید همین موضوع یکی از 5 دلیل مهم برای استفاده کمتر از بطری پلاستیکی محسوب شود.
4. استفاده مجدد از بطری‌های پلاستیکی عامل نفوذ مواد سرطان‌زا به آب
متاسفانه بسیاری از خانواده‌های ایرانی چندین بار از بطری‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند. آیا متوجه خطرات و آسیب‌های این کار هستید ؟ در نظر داشته باشید روی بطری‌های پلاستیکی دستورالعمل «خرد کردن پس از استفاده» درج شده است. در واقع پلاستیک این بطری‌ها برای استفاده طولانی مدت ساخته نشده است. استفاده طولانی مدت سبب شسته شدن مداوم مواد شیمیایی در آب خواهد شد. در نظر داشته باشید این مواد شیمیایی سرطان‌زا هستند.

هر چند استفاده مجدد از وسایل قدیمی یک روش اقتصادی به حساب می‌آید. اما تصور استفاده مجدد از محصولات خوراکی پلاستیکی یک اشتباه بزرگ و جبران‌ناپذیر محسوب می‌شود.

5. تجزیه نشدن پلاستیک
یکی دیگر از 5 دلیل مهم برای استفاده کمتر از بطری پلاستیکی همین موضوع تجزیه نشدن پلاستیک در طبیعت است. زمان بازیافت پلاستیک در آب و خاک به ترتیب 400 و 800 سال است. در واقع می‌توان گفت پلاستیک یک ماده تجزیه‌ناپذیر محسوب می‌شود.

از طرفی دیگر سوزاندن پلاستیک سبب تولید بخارهای سمی و در نتیجه سوراخ شدن لایه اوزون خواهد شد. آلوده شدن خاک و هوا به طور مستقیم با سلامتی انسان در رابطه است. زیرا انسان از سبزیجاتی مانند پیاز در خوراک روزمره‌اش استفاده خواهد کرد.

با این اوصاف این خود انسان‌ها هستند که باید به فکر خودشان باشند. در غیر اینصورت زمین به جهنمی تبدیل خواهد شد که زندگی در آن غیرممکن می‌شود.
https://naserplast.com/


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


تاریخ : ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۲:۲۸ | نویسنده : pri | نظرات (0)نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By 123blog.ir:.